click here

bulan Ramadhan...








alhamdullilah..
sudah masuk hari kedua ramadhan utk tahun ini..
moga kiter semua dpt pose penuh disamping dapat byk fadilat dri bulan ramadhan ..
telinga gua sudah start trdgr lagu-lagu raya yg berkumandang dri bilik mmber-mmber gua...


tringat gua time kecik2 dulu..
mse gua first time nak brpose..
bukan maen sronok lagi
malm 1 ramadhn siap x tido dgn abg2 gua maen permainan saidina..
puas maen bende tue, kitorang maen daun terup..
pas tu maen "belon acah" meggunakan pemadam hasil koleksi gua sebanyak 200 biji pemadam rembat..
sampai nk ke sahur gua dan abg gua melantak permainan-prmainan yg direka keluarga gua..
siap gua yg kejutkan mak bapak gua dgn melompat menendang terkinja-kinja pintu bilik parent gua..haha..sronok katakan..first time pose..

makan sahur memang sedap atas prtologan gua dgn abang2 gua...
antara bayk2 lauk, gua tgk lauk ikan bawal masak sos tomato pling sexy..

mak gua tegur byk kali supaya aku makan slow ikan trsebut..
biasa ar kan, jiwa muda umur 6 tahun..
perasaan ghairah meningkat, mcm nak kawen je dgn ikan bawal tue..
wa melantak 3 ekor kot..
sampai satu tahap..
"ERKK!!,,tlooo...ng...erk!!..tu..lan..ng tersan..gkut kt lehhh..er..erk!!"

kelam-kabut keluarga gua mse tue..
abang gua ape lagi, amik kesempatan time nyawa aku dihujung tanduk, dgn lafaz.."WAAACHAAAA!!""menepuk sekuat hati kat belakang bdan gua..
tpi hasilnya, badan gua yg mengerang kesakitan dan tulang tersebut still ketawa kesangkutan di leher gua..

lalu gua terserempak cahaya dri buah epal di atas meja..
mcm mmberi cahaya sinar harapan..mungkin boleh mnjatuhkan tulang-tulang yg degil di leher..
Gua trus makan buah tersebut sambil menyebut, "emm sedap"..

dan akibatnya, gua muntah..muntah kerana kesakitan yg amat sgt hasil dri tusukan manis duri duri ikan tersebut..
gua cuba teliti muntah gua dan mendapati warna muntah gua berubah dri warna kekuningan ke warna kemerahan..
gua terduduk layu melihat warna "sang darah"yg keluar dri mulut ku..

gua dibawa ke klinik utk rawatan lanjut..
dan akhirnya ramadhan tahun trsebut merupakan harifirst time gua nk berpose dan hari first time juga gua mmbatalkan pose...
................................................................

skrang,biler gua dah besar,berada di perantauan..
teringat pulak time sahur dgn family kt umah..
walaup0n bagun di subuh hari memanglah perkara yg amat menyusahkan badan gua,
tpi biler bersahur dgn family,
mcm ade satu ikatan yg kuat utk menempuh bulan ramadan yg indah..........


_________________________________________________________

Hukum Sahur
___________
Hukum makan sahur adalah sunnah, berdasarkan hadits dari Anas bin Malik z bahwa Rasulullah n bersabda:

تَسَحَّرُوا فَإِنَّ فِي السَّحُوْرِ بَرَكَةً

“Sahurlah kalian, karena sesungguhnya dalam sahur terdapat barakah.” (Muttafaqun ‘alaih)
Al-Imam An-Nawawi t berkata: “Para ulama telah bersepakat tentang sunnahnya makan sahur dan bukan suatu kewajiban.” (Syarh Shahih Muslim, 7/207)
Dalam riwayat lain, Nabi n mendorong kita untuk tidak meninggalkan makan sahur meskipun hanya dengan seteguk air. Sebagaimana hadits yang diriwayatkan Abu Sa’id Al-Khudri z, ia berkata bahwa Rasulullah n bersabda:

السَّحُوْرُ أَكْلُهُ بَرَكَةٌ فَلاَ تَدَعُوْهُ وَلَوْ أَنْ يَجْرَعَ أَحَدُكُمْ جُرْعَةً مِنْ مَاءٍ ...

“Makan sahur adalah barakah maka janganlah kalian meninggalkannya meskipun salah seorang di antara kalian hanya minum seteguk air.” (HR. Ahmad, hadits hasan, lihat Shahihul Jami’ish Shaghir, 1/686 no. 3683)
Al-Hafizh Ibnu Hajar t berkata: “Sahur dapat diperoleh seseorang yang makan dan minum meskipun hanya sedikit.” (Fathul Bari, 4/166)

Waktu Sahur
__________
Waktu yang utama untuk makan sahur adalah dengan mengakhirkan waktunya hingga mendekati terbit fajar. Dan mengakhirkan waktu sahur ini merupakan sunnah Rasulullah n sebagaimana hadits yang diriwayatkan Anas bin Malik dari Zaid bin Tsabit z, beliau bekata:

تَسَحَّرْنَا مَعَ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ قُمْنَا إِلَى الصَّلاَةِ. قُلْتُ: كَمْ كَانَ قَدْرُ مَا بَيْنَهُمَا؟ قَالَ: خَمْسِيْنَ آيَةً

“Kami makan sahur bersama Rasulullah n kemudian (setelah makan sahur) kami berdiri untuk melaksanakan shalat. Aku (Anas bin Malik) berkata: ‘Berapa perkiraan waktu antara keduanya (antara makan sahur dengan shalat fajar)?’ Zaid bin Tsabit z berkata: ‘50 ayat’.” (Muttafaqun ‘alaih)




2 comments:

MF said...

Nice2.. Keep it up!

arkzamdarkdeng said...

slave of almighty>> emm..thankz

Post a Comment

Histat