click here

PART 1 - Kecederaan Lutut ( Signs of a TORN ACL)


Updated condition 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4-Jun-2014 , 10:16 PM
( 2 minggu lepas operation ACL, 1 minggu lepas operation buang Appendice)
* Hospital Leave selama 6 minggu sampai 30th June 2014

Condition:
  1. after ACL surgery : lutut kiri masih x boleh lipat, bila tegak betul2 masih sakit. kena pakai ACL Brace bru jalan x rase sakit. x boleh buat physio lagi sbb bru lepas surgery appendic.
  2.  after Appendic removal surgery : Jahitan kerap bernanah. pedih beb!. x boleh byk gerak.

Total Cost :
  1. ACL surgery - RM 21,200 
  2. Appendic removal surgery - RM 11,700
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Assalamualaikum, Bismillah

arini gua nk jadi doctor tak bertauliah dlm blog gua cerita pasal penyakit ditakuti player sukan iaitu ACL injuries.
Tpi seblom tu mari gua story sikit kronologi bagaimana gua start di diagnosed of ACL injury kat kaki kiri. 

Date: 26-03-14, Rabu pukul 5:15pm 


gua bermain bola padang sebagai pemain tgh wakil company lawan T&B kat Padang gampang x rata 

- padang Pontian,
gua di minta oleh coach masuk segera time 2nd half. 
gua ngaku kaki gua kurang panas sepenuhnya sbb dah lama lepak lepas stretching . 
Tpi sbb nk cepat punya pasal ahh masuk je la. 


story ACL injury gua dlm bentuk visual.

gua cuba dapat bola tersebut dan cuba nk shield bola tersebut dri player lawan.
xsedar player lawan tdi lari laju gampang utk kejar bola tersebut smbil tarah kaki
di saat nk shield tu, gua terasa tackle kuat dri belakang buatkan gua jatuh
jatuh yg kurang bersedia,

kaki kiri tgh stop dlm keadaan straight,
tapak kaki kiri dah landing dan lekat atas tanah,
force dri blakang kuat buatkan lutut kiri jatuh condong sikit ke hadapan ( ade twist) dan bunyi 
POP!..dan serta merta lutut lemah dan badan rebah ke kanan..sadis sungguh keadaan gua mase tu.. xmacho langsung jatuh.

Bunyi 
POP! ni gua familiar, sama bunyi time gua kena Groin injury kat peha kiri dan kanan yg nyebabkan gua x boleh main selama ntah beberapa bulan lama...
Bunyi yg gua sgt kenal iaitu bunyi Ligament Putus/ Koyak. 
serta merta gua di angkut ramai2 keluar padang.

time game abes, gua kemas2 barang dgn tahan lutut yg sakit,

nk jalan ke keta, tetiba lutut gua hilang imbangan dan jatuh , time moment tu jgk rse mcm ade minyak/grease kt joint lutut buatkan gua nyilu dan tetiba lemah nk mampos kt lutut kiri tu yg jatuh . simptom ACL koyak/putus semua dah ada. cuma mse tu gua x taw ligament apa yg putus tu.



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Gambar-gambar semasa berada di hospital yg sempat diambil :


Bengkak

lepas operate - nampak getah tiub warna merah..tu saluran utk keluar drah kotor dari lutut. time nurse cabut.. bapak ar sakit gile.. bende tiub ni sumbat kedlm lutut melalui jahitan.

2nd day lepas operate

waktu keluar hospital. pedih ade lagi.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ok skrang mari gua terangkan apa itu ACL
meh ler click sini ---> 
PART 2 -  ( signs of a TORN ACL ) 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


PLAYER BOLA YG MISS WORLD CUP 2014 sbb ACL injury













1 comments:

Unknown said...

Alhamdulillah..bermanfaat...tq..

Post a Comment

Histat