click here

Motivasi tentang kelemahan diri(part 1)






Pernahkah korang merasai kelemahan diri begitu banyak sehingga membelenggu diri korang?

Pernahkah korang tertanya dlm diri…”kenapa aku x sesempurna insan itu atau insan ini”..?

Atau seringkali merasai diri korang banyak kelemahan berbanding orang lain?

Kalau ya, disini ingin aku mmberi sedikit motivasi atau peringatan kepada semua manusia yg berakal termasuk aku yag seringkali dipermainkan oleh mainan dunia…

first time aku mmbawa bacaan yg “berat” dalam blog aku…

Sebagai tatapan insan yg bernama manusia..insyaallah..

Seperti dalam hadis nabi tentang ilmu:


Sampaikan Ilmu walaupun sedikit.

Daripada Abdullah bin Umar berkata Rasulullah s.a.w bersabda:” Samapaikanlah apa yg kamu dengar daripadaku walaupun hanya satu ayat.Dan sampaikan daripada apa yang kamu dengar daripada bani Israil,maka tidak mengapa yang demikian itu.Dan barangsiapa secara sengaja berbohong atas namaku maka hendaklah ia menyediakan dirinya masuk dalam api neraka:.

Hasid Riwayat Bukhairi.At Atirmizi


Idea ini timbul setelah mmbaca beberapa artikel tentang beberapa golongan berjaya membawa kelemahan diorang menjadi sesuatu kelebihan yg berguna utk manusia..

Sememangnya hasrat naluri seorang manusia utk menjadi sempurna dalm kehidupan seseorang..

Tapi pernahkah kiter mencapai kesempurnaan hidup??

Ingat NO BODY’s perfect!! Sifat sempurna tiada pada makluk di bumi mahup0n berjuta juta trillion galaksi yg berada dilangit kerana sifat sempurna hanya pada Tuhan yg SATU iaitu Allah...

Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Jika Allah menimpakan sesuatu kemudaratan kepadamu, maka tiada yang dapat menghilangkannya melainkan Dia . Dan jika Dia mendatangkan kebaikan kepadamu, maka Dialah Yang Maha Berkuasa atas segala sesuatu.” (Al-An’am: 17)

Sedari bahawa setiap diri kita ini unik…allah mencipta setiap manusia berbeza sifatnya.Allah juga mencipta kelemahan dan kekuatan manusia ada sebbnya.. hakikatnya,ketidaksempurnaan manusia itu yg akan menyatukan kita dgn nilai serta sifat yg kiter pinjam dri allah seperti penyayang dan pemurah..

Sifat-sifat ini sememangnya bukan milik kita yg hakiki kerana semua ini adalah milik Allah.Tiada yg Maha hebat selain Maha kuasa dri sifat Allah.Hal ini dikaitkan dgn ayat yg slalu diperdengarkan dlm telinga kita iaitu: “yg baik dtg dri Allah dan Yg buruk Dtg dri diri kita sebagi insan yg lemah dan tidak berdaya”


Kelemahan yg kiter ada x bererti kiter menjadi manusia yg lemah…tidak semestinya kiter tunduk menyerah atas kelemahan yg kiter ada.Tidak bererti kiter tidak ada kelebihan yg mungkin boleh boleh mengatasi kelemahan kiter.Setiap manusia ada kekuatan masing2 yg berbeza cuma kita manusia yg sering kali terlepas pandang atas kelebihan masing2.Kita perlu mengfokuskan pd kekuatan kita dan memaksimakannya utk mmperoleh kejayaan.


“ok, klu dah jumpa kekuatan diri,adakah kiter nk biarkan kelemahan kiter bersarang dalam badan kita?”


Kiter mmpu utk mengawasi kelemahan kita..bagaimana?


1)meningkatkan kelemahan diri dalam bidang yg kita lemah.Sebagai cth kiter agak kurang keyakinan ketika mmbuat presentation didepan khalayak ramai.So,kiter boleh practice dgn pelbagai cara samaada meminta bantuan orang lain atau melakukan latihan bersendirian utk meningkatkan prestasi kita dlm melakukan presentation.

2) membuat system back-up: sbgi cth klu masih takut lagi time presentation,apakata mmbuat kelebihan yg lain utk menjadikan presentation itu indah seperti menggunakan power point + multimedia+ lakonan+film+kartun+music dan lain2.dgn hal demikian,kelemahan presentation dpt di minimunkan dgn material yg mmbuat penonton takjub.



aksi lakonan yg tidak boleh ditiru


3)Mencari “team”:cara paling baik utk menangani kelemahan adalah selalu bekerja secara berpasukan atau orang putih selalu cakap “Teamwork” dgn orang yg paling bersesuaian dgn korang.sbagai cth dlm permainan bola sepak, jika kiter kurang kemahiran utk menendang,tapi berkebolehan utk pasing,lebih baik pasing bola kpd orng yg pandai tendang utk menjaringkan gol.Tapi ini tidak bermakna korang tidak perlu meningkatkan kemahiran tendangn korang sbb meningkatkan kelemahan adalah yg utama.



yg penting kerjasama


bebanan yg besar dpt dikurangkan bila bekerjasama

4)Klu btul2 tidak terdaya, walaup0n sudah cuba smpai 10 tahun tendang bola asyik tak kena,apakata tukar selera dgn tendang mak nyah kat tpt korang..ade faedah gak.maksud aku mengapa harus terseksa dgn pekerjaan yg bukan natural talent korang.



bersambung part 2...........................

0 comments:

Post a Comment

Histat